پرتال تعاون

گرم کـــردن بدن در هوای سرد • پرتال تعاون

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷

گرم کـــردن بدن در هوای سرد

دسته بندی : خدمات رفاهی تاریخ : جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۶

تحریریه گروه ترجمه تعاون پرتال

 

گاهی اوقات ممکن هست در معرض هوای سرد قرار بگیرید و یا اینکه با کسی مواجه شوید که دچار افت انجام گرفتید دمای بدن انجام گرفته هست؛ بنابراین، دانستن اینکه چگونه می توان دمای بدن را افزایش داد از اهمیت بالایی برخوردار هست. مصرف غذا و نوشیدنی های معقول، تحرک و پوشش درست، می توانند به افزایش دمای بدن کمک کنند.

اگر گرم کـــردن در محیط گرم انجام شود، مراقب باشید دمای بدن را زیاد از حد بالا نبرید.

زیرا این بار ممکن هست دچار گرما زدگی انجام گرفته و بدن تان با کاهش انجام گرفتید آب مواجه شود.

با توجه به اهمیت موضوع، در مقاله پیش رو، روش هایی کاربردی و موثر گرم کـــردن بدن عنوان انجام گرفته هست. 

کنترل شرایط مهلک

* تشخیص علایم هیپوترمی

زمانی که بدن در حال از دست دادن حرارت با سرعت افزایشی نسبت به تولید آن می باانجام گرفت، هیپوترمی رخ می دهد. با افت دمای بدن به زیر ۳۵ درجه سانتیگراد، اندام های مختلف، کارایی خود را از دست داده و نمی توانند فعالیت های عادی خود را انجام دهند.

بنابراین، افت سریع دمای بدن می تواند سلامت و خانومدگی فرد را به خطر اندازد. این شرایط معمولا با بی حس انجام گرفتن انگشتان دست ها، پاها و همچنین لب ها همراه بوده و می تواند منجر به آسیب های طولانی مدت در بدن شود.

بدین ترتیب، به محض اینکه این علائم را مشاهده کـــردید، باید بدن خود را فورا گرم کنید.

از علایم هیپوترمی خفیف می توان به موارد زیر اشاره کـــرد

لرزش بدن، سرگیجه، گرسنگی، تهوع، نفس نفس زدن، گیجی خفیف، کاهش سطح هوشیاری، صحبت کـــردن دشوار و مقطع، سستی و همچنین افزایش ضربان قلب

در هیپوترمی انجام گرفتید، علایم فوق وخیم تر می شوند و در این حالت معمولا لرزش بدن متوقف انجام گرفته و قدرت کلام به انجام گرفتت افت می کند.

همچنین، شخص دچار رخوت انجام گرفتید و خواب آلودگی انجام گرفته و قدرت تصمیم گیری وی به طرز چشمگیری مختل می شود. مثلا، حتی ممکن هست لباس های گرم خود را در بیاورد.

در ضمن، ضربان قلب به انجام گرفتت افت کـــرده و تنفس عمیق، می شود. کمی بعد، هوشیاری به آرامی از بین رفته و در نهایت، اگر کمک به موقع نرسد، مرگ رخ می دهد.

* رهایی از سرما

اگر دمای بدن تان به انجام گرفتت در حال افت می باانجام گرفت، باید به سرعت از دست سرما خلاص شوید.

بنابراین اگر بیرون و در هوای باز هستید، بلافاصله سعی کنید یک اتاق و یا سرپناهی گرم پیدا نمایید.

حتی خارج انجام گرفتن از راه باد نیز می تواند به شما کمک کند. بدین ترتیب، اگر نمی توانید سرپناهی پیدا کنید، پشت یک دیوار و یا یک مانع سنگر بگیرید.

* درآوردن لباس های خیس

لباس های خیس خود را عوض کنید. در ضمن، تا جای ممکن تعدادین لباس گرم روی هم پوشیده و یک لایه محافظتی در مقابل سرما ایجاد کنید.

حتما سر و گردن خود را با کلاه و شال گردن از سرما محفوظ بدارید.

قبل از اینکه لباس های خیس خود را عوض کنید، مطمئن شوید که لباس های گرم و خشک در اختیار دارید.

* گرم کـــردن مرکز بدن

دست ها، پاها و انگشتان معمولا نخستین جاهایی هستند که دچار سرمازدگی و افت دما می شوند.

اما، هرگاه سرما به هسته اصلی بدن سرایت کند، شرایط وخیم تر می شود.

بنابراین، بلافاصله شکم و کشاله های ران خود را گرم کنید تا دمای بدن تان افزایش یافته و سرعت گردش خون بالا رود. دستان تان را زیر بغل و یا بین پاهای تان قرار دهید.

همچنین، مثل جنین بدن خود را خم کـــرده و دما را بین نیم تنه بالا و پاهای تان حبس کنید. درضمن انگشتان پاهای تان را خم کنید تا سرمای کاهشی به آنها برسد. 

گرم ماندن در هوای سرد

* پوشیدن لباس اضافی

پوشیدن تعداد لایه لباس، حرارت را درون بدن محبوس کـــرده و باعث افزایش دمای کلی بدن می شود. برای این کار می توانید از الگوی پوشش زیر هستفاده کنید:

زیرپوش، عرقگیر، پیراهن، ژاکت و پالتو

* هستفاده از کلاه، شال گردن و دستکش

افزایش حرارت بدن از سر خارج می شود؛ بنابراین، با پوشیدن کلاه دمای بدن خود را حفظ نمایید.

در ضمن، دستکش و شال گردن نیز می توانند از افت دمای بدن شما، به نیکوی ممانعت کند.

در دمای سرد حتما از دستکش هستفاده کنید، زیرا از سرد انجام گرفتن انگشتان به طور موثری جلوگیری کـــرده و در نتیجه، بدن دمای زیادی از دست نمی دهد.

* هستفاده از پتو و لوازم دیگر

اگر به هر دلیلی باید بدن تان را سریع گرم کنید و همچنین لباس افزایشی در اختیار ندارید، می توانید یک پتو برداشته و به دور خود بپیچید.

اگر در طبیعت هستید، می توانید از برگ های درختان هستفاده کنید. حتی برگ های نوک تیز درختان کاج می توانند با کنترل هوای سرد، شما را از سرما حفظ کنند.

* خوردن غذا و نوشیدنی های گرم

فرآیند هضم و جذب غذا و به طور کلی سوخت و ساز، حرارت بدن را بالا می برد. بنابراین می توانید با خوردن هر نوع غذایی، بدن خود را گرم کنید.

فراموش نکنید که بدن در سرما، به طور طبیعی تلاش می کند تا خود را با افزایش مقدار سوخت و ساز، گرم کند که این کار باعث چربی سوزی می شود.

بنابراین مصرف نمک، کمک می کند که برای ادامه این روند طبیعی، سوخت کافی به بدن تان برسد.

مصرف غذا و نوشیدنی های گرم، علاوه بر بالابردن سوخت و ساز بدن، دمای بدن را هم افزایش می دهد.

خوردنی های گرم و در عین حال شیرین، موجب سوختن کالری افزایش در بدن می شود.

بنابراین، مواردی از قبیل چای، قهوه، شکلات داغ، شیر گرم انجام گرفته با عسل، آب گوشت و یا سوپ می توانند انتخاب های مفیدی برای گرم کـــردن تان باشند.

* داشتن تحرک

تحرک، مثل پیاده روی سریع، دویدن و یا حرکات کششی می توانند دمای بدن را ثابت نگه داشته و تاثیر سرما را کم کنند. به صورت حتم مواظب باشید!

اگر کسی دچار هیپوترمی انجام گرفته باانجام گرفت، حرکات سریع و ناگهانی بدنی ممکن هست باعث ایست قلبی شود.

بنابراین، هرگز او را ماساژ و یا تکان ندهید. این کار زمانی که سرمازدگی خیلی انجام گرفتید نیست، کاربرد دارد.