پرتال تعاون

نکته هایی برای تغذیه بهتر • پرتال تعاون

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷

نکته هایی برای تغذیه بهتر

دسته بندی : خدمات رفاهی تاریخ : دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۷

امیلیا خانجانی جدی

 

۱- خوردن مهست و کاهش بیماری قلبی

براساس گزارش دانشگاه آکسفورد در تاریخ ۱۵ فوریه ۲۰۱۸، خوردن مهست می‌تـواند به کاهش بیماری‌های قلبی در خانم‌ها و جناب آقاانی که دچار فشارخون بالا هستند.

کمک به سزائی داشته باانجام گرفت. براساس مطالعه انجام انجام گرفته در مورد فشارخون به این نتیجه رسیده‌اند افرادی که (خانم یا آقا) فشارخون می‌باشند و ریسک بیماری‌های قلبی در آنها بالاتر هست با خوردن مهست به مقابله با بیماری‌های قلبی بپرداخانومد؛ هر تعداد آنها توصیه می‌کنند که خوردن محصولات لبنی می‌تواند باعث کاهش فشارخون، دیابت نوع ۲ و مقاومت انسولین در بدن باانجام گرفت.

هر تعداد اثرات مثبت مصرف لبنیات بر سلامت قلب و عروق اثبات انجام گرفته اما مهست بطور مستقل می‌تواند تأثیر افزایشی در بیماری‌های قلبی و عروقی داشته باانجام گرفت.

فشارخون بالا حدود یک میلیارد نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده و یکی از اصلی‌ترین مشکلات سلامت قلب و عروق می‌باانجام گرفت. مصرف بالای مهست می‌تواند ۳۰ درصد از خطرات قلبی را کم نماید.

در بررسی‌های انجام انجام گرفته افرادی که زیاد از دو وعده در هفته از مهست هستفاده می‌کنند تقریباً ۲۰ درصد کاهش به بیماریهای قلبی و عروقی و سکته‌های مبتلا می‌شوند.

۲- تأثیر کربوهیدرات‌ها بر بیماری کبد چرب

در تحقیق موسسه سلطنتی فرآوری KTH در تاریخ ۱۵ فوریه ۲۰۱۸ آمده هست که کربوهیدرات‌ها می‌توانند به بهبود دوران بیماری‌های کبد چرب غیر الکلی کمک کنند.

یک تیم تحقیقاتی در سوئد اثرات مصرف کربوهیدرات را در ۱۰ نفر به مدت دو هفته مورد مطالعه قرار دارند این افراد مبتلا به چاقی و چربی کبد بوده‌اند.

با افزایش کربوهیدرات‌ها این افراد با کاهش سریع و چشمگیر چربی‌های کبدی مواجه انجام گرفتند آنها دریافتند که بدین وسیله می‌توانند اسیدفولیک و در پی آن ویتامین B را در بدن افزایش دهند بدین وسیله و با کمک کربوهیدرات‌های می‌توان به سلامتی انسان‌ها کمک نموده و مانع افزایش دهنده بدین وسیله و با کمک کربوهیدرات‌ها می‌توان به سلامتی انسان‌ها کمک نموده و مانع افزایش چربی کبد و سایر عوامل خطرساز قلبی انجام گرفت.

با این حال حیاتی هست که بدانیم این رژیم غذایی برای همه افراد ممکن هست معقول نباانجام گرفت و افرادی که دارای کلسترول بالا می‌باشند باید مراقب این رژیم غذایی باشند اما برای افرادی که دارای کبد چرب غیر الکلی و مشکلات متابولیکی هستند مفید خواهد بود.

۳- کمبود ویتامین D در خانومان باردار و فرخانومدان چاق

براساس گزارش دانشگاه کالیفرنیایی جنوبی، کمبود ویتامین D در خانومان باردار می‌تواند باعث به دنیا آمدن کودکان چاق شود این تحقیق نشان می‌دهد که این کودکان مستعد چاقی در بزرگسالی نیز خواهند انجام گرفت.

این تحقیق نشان دهنده کودکان ۶ ساله که از مادرانی با کمبود ویتامین D متولد انجام گرفته‌اند دارای چاقی شکمی افزایشی می‌باشند و این در حالی هست که کودکانی با شرایط مساوی اما از مادرانی که دچار کمبود ویتامین D نبودند دارای شرایط بهتر بدون چاقی شکمی بوده‌اند.

نوزادان با کمبود ویتامین D مسلماً از مادرانی با کمبود ویتامین D متولد انجام گرفته‌اند. براساس تحقیقات انجام انجام گرفته حدود ۹۵ درصد از ویتامین D بدن انسان از آفتاب بدست می‌آید و ۵ درصد بقیه می‌تواند از طریق تخم‌مرغ، ماهی‌های چرب، روغن ماهی و لبنیات غنی انجام گرفته مانند شیر، پنیر، مهست و انواع غلات صبحانه تأمین می‌شود.

افزایش کمبود ویتامین D در زمان باردار در دو دهه اخیر افزایش انجام گرفته و حدود ۶۶ درصد از خانومان باردار دچار این عارضه می‌باشند.

نیکو هست بدانیم کمبود ویتامین D باعث چاقی انجام گرفته زیرا مانع فعال انجام گرفتن سلول‌های چربی می‌شود پیشنهاد ما به مادران اینست که خوردن ویتامین‌های بارداری را در پلن غذایی خود قرار داده و آن را حیاتی‌تر از فولیک اسید، آهن، کلسیم و دیگر ویتامین‌ها قرار دهند. بهداشت جهانی توصیه می‌کند که خوردن ویتامین D با افزایش سن بایستی ازدیاد یابد.

قابل ذکر هست که خوردن زیاد از حد ویتامین D نیز می‌تواند به قلب، رگ‌های خونی و کلیه آسیب برساند. بنابراین با آزمایشات خون می‌توان مقدار معقول نیاز هر فرد را در نظر گرفت و به تناسب آن ویتامین تجویز نمود.

۴- اثرات مضر تلویزیون بر کودکان زیر ۲ سال

دانشگاه مونترال در فوریه ۲۰۱۸ گزارش داد تماشای تلویزیون در کودکان دو ساله اثرات زیاد مضری بر تغذیه آنها دارد.

بر اساس تحقیقات انجام انجام گرفته بر روی ۲۰۰۰ دختر و پسر نوزاد در طی دو سال نشان داده انجام گرفت افرادی که عادت به تماشای زیاد داشتند دچار عادت‌های غذایی نادرستی انجام گرفتند و بخصوص در سن ۱۳ سالگی این مشکلات تغذیه‌ای مشهودتر بود.

صرف نظر از اینکه اشعه تلویزیون می‌تواند اثرات منفی در رانجام گرفت کودک داشته باانجام گرفت این کودکان ترغیب می‌انجام گرفتند تا از تلفن‌های هوشمند و تبلت نیز هستفاده افزایشی کنند.

محققین توصیه می‌کنند برای آنکه از اثرات مخرب تماشای تلویزیون کهسته شود و نیز ممانعتی از دیدن آن نشود در کودکان ۲-۵ سال زمان دیدن تلویزیون را به یکساعت در روز کاهش دهند، در غیر اینصورت این کودکان در سن ۱۳ سالگی دچار مشکلات تغذیه‌ای می‌شوند.

ترغیب کودکان به انجام فعالیت و هستفاده از مشاوره صحیح به رفع این مشکل کمک زیادی می‌کند.

۵- تغذیه و مشکلات شنوایی

براساس تحقیقات دانشگاه جان هاپکینز ارتباط زیاد موثری در نوع تغذیه کودکی و مشکلات شنوایی در دوران بزرگسالی وجود دارد.

برهمین اساس کودکان پیش دبستانی در معرض خطر ابتلا به کم شنوایی بوده و احتمال بزرگسالان کم شنوا را بمیزان دو برابر افزایش داده‌اند.

در بررسی جدیدکه طی ۱۶ سال انجام گرفت، نشان داد که مداخله تغذیه‌ای در آسیای جنوبی می‌تواند به جلوگیری از کم شنوایی کمک کند، وضعیتی که در حال حاضر ۱۱۶ میلیون جوان را در این ناحیه تحت تأثیر قرار داده هست.

محققان در پایان عنوان کـــردند که باید کم شنوایی را بعنوان یک مشکل سلامت عمومی بررسی نمود که مداخلات تغذیه‌ای در دوران کودکی می‌تواند در جلوگیری از آن کمک کند.

از عوامل مؤثر در کم شنوایی می‌توان سوئ تغذیه در دوران بارداری، عدم هستآسوده معقول و فقر آهن، کمبود ویتامین آ برشآقا. همچنیین سوئ تغذیه حاد نیز از عوامل اصلی کاهش شنوایی محسوب می‌شود.

۶- تغذیه و سرطان

بر اساس مطالعه جدیدی نشان داده انجام گرفته هست که محدود کـــردن یک نوع پروتئین در بدن می‌تواند از خطر ابتلا به سرطان کشنده سینه جلوگیری کند.

آن‌ها دریافتند که با محدود کـــردن اسیدآمینه آی بنام آسپارژین در موش آزمایشگاهی بطور چشمگیری سرطان کشنده سینه کنترل انجام گرفت.

غذاهایی که سرشار از آسپارژین هستند عبارتند از لبنیات، انواع پنیر، گوشت گاو، مرغ، تخم مرغ، ماهی، غذاهای دریایی، مارچوبه، سیب زمینی، حبوبات، انواع آجیل، دانه سویا و غلات و غذاهای کم آسپارژین شامل اغلب میوه‌ها و سبزیجات هست.

تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش سلول‌های تومور در محل سینه قرار دارند اما بتدریج پستان را ترک کـــرده و وارد جریان خون می‌شوند. این سلول‌ها در ریه، مغز و کبد گسترش می‌یابند.

۷- تأثیر فروکتوز بر روده

یافته‌های جدید حاکی از آن هست که فروکتوز می‌تواند بر روده و کبد تاثیرات ناخوشایندی بگذارد.

تأثیر آن بر کبد موجب افزایش مقاومت به انسولین و چاقی و در نهایت دیابت می‌شود.

همچنین می‌تواند به بیماری کبد چرب غیرالکلی کمک کـــرده و منجر به سیروز یا سرطان کبد شود.

محققین دانشگاه پرینستون دریافتند که برخلاف تصور عموم که کبد همه شکر را مصرف می‌کند ثابت انجام گرفته که روده زیاد از ۹۰ درصد فروکتوز را تجزیه می‌کند و از طریق روده کوچک به روده بزرگ منتقل می‌شود.

بنابراین مصرف زیاد از حد شکر و قند برای روده کوچک و بزرگ نیز مضرهست.

بر اساس تحقیقاتی که بر روی موش‌ها انجام انجام گرفته منطقی هست که انسان نیز مصرف شیرینی را پس از غذا و همراه با غذا محدود کند.