پرتال تعاون

نقش زینک یا روی در رژیم غذایی بچه ها • پرتال تعاون

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶

نقش زینک یا روی در رژیم غذایی بچه ها

دسته بندی : خدمات رفاهی تاریخ : دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶

روی در سلامتی و رانجام گرفت و نمو فرخانومدان نقش حیاتی ایفا می کند. با خواندن این مطالب در می یابید فرخانومدتان به چه مقدار روی نیاز داشته و نیز با بهترین منابع سرشار از آن آشنا انجام گرفته و می توانید از دریافت مقدار مصرف کم یا زیاد روی به بدن جلوگیری نمایید.


دلیل روی حیاتی هست؟

زیاد از ۷۰ آنزیم برای ایفای نقش خود در عمل هضم و متابولیسم غذا نیازمند روی هستند. بچه هایی که به مقدار کافی روی دریافت نمی کنند با ریسک متوقف انجام گرفتن رانجام گرفت روبرو هستند.


فرخانومدان به چه مقدار روی نیاز دارند؟

  • گروه های سنی ۱ تا ۳ سال: روزانه ۳ میلی گرم
  • گروه های سنی ۴ تا ۸ سال: روزانه ۵ میلی گرم

فرخانومد شما احتیاج به دریافت این مقدار از روی در روز ندارد و در عوض باید مقدار نقل کرد انجام گرفته را به طور متوسط در طی تعداد روز یا یک هفته دریافت نماید.


منابع نیکو از روی

روی در انواع مختلفی از مواد غذایی به چشم می خورد. در این مکان با بهترین منابع سرشار از روی آشنا می شوید:

  • ۴/۱ پیمانه لوبیا پخته انجام گرفته با گوشت خوک و سس گوجه فرنگی: ۳ . ۳ میلی گرم
  • یک اونس گوشت ران گاو پخته انجام گرفته : ۳ میلی گرم
  • ۲ / ۱ همبرگر کبابی در سایز متوسط (برابر با ۵ . ۱ اونس)، ۹۵%  آن گوشت لخم بدون چربی باانجام گرفت: ۷ . ۲ میلی گرم
  • یک اونس هستیک کبابی : ۶ . ۲ میلی گرم
  • ۲ / ۱ پیمانه غلات صبحانه آماده غنی از ۲۵ درصد ارزش روزانه روی: ۵ . ۲ میلی گرم
  • یک اونس بادام بوداده خشک: ۱ میلی گرم
  • ۲ / ۱ پیمانه مهست میوه کم چرب: ۸/۰ میلی گرم
  • یک قاشق غذاخوری کره بادام هندی، بدون افزودن نمک: ۸/۰ میلی گرم
  • یک بسته بلغورجو آماده: ۸/۰ میلی گرم
  • ۴ / ۱ پیمانه پنیر نیمه چرب ریکوتا: ۸/۰ میلی گرم
  • ۴ / ۱ پیمانه لوبیای پخته کنسرو انجام گرفته: ۸/۰ میلی گرم
  • ۴ / ۱ ران مرغ سرخ انجام گرفته: ۶/۰ میلی گرم
  • ۴ / ۱ پیمانه لوبیای گاربانزی: ۶/۰ میلی گرم
  • ۴ / ۱ پیمانه عدس: ۶/۰ میلی گرم
  • ۲ / ۱ اونس پنیر سوئیسی: ۵/۰ میلی گرم
  • یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی: ۵/۰ میلی گرم
  • ۴ / ۱ پیمانه توفا خام تهیه انجام گرفته با سولفات کلسیم: ۵/۰ میلی گرم
  • به یاد داشته باشید که توفا در مواد غذایی برحسب چگونگی فرایند عمل آوری آن متفاوت هست. بر همین اساس به نشان تجاری توفا توجه کنید.
  • ۴ / ۱ پیمانه نخودفرنگی پخته انجام گرفته: ۴/۰ میلی گرم
  • ۴ / ۱ پیمانه لوبیای لیما: ۴/۰ میلی گرم
  • ۴ / ۱ سینه مرغ بدون پوست: ۴/۰ میلی گرم
  • ۲ / ۱ اونس پنیر موزارلا یا چدار: ۴/۰ میلی گرم
  • ۲ / ۱ پیمانه شیر: ۴/۰ میلی گرم
  • یک قاشق چای خوری جوانه گندم: ۳/۰ میلی گرم

برای مثال مقدار روی موجود در یک ماده غذایی تاحدودی براساس نشان تجاری(برند) یا  قطعه بندی گوشت متفاوت هست. توجه داشته باشید کره های آجیلی (بادام زمینی) برای بچه های زیاد کم سن و سال باید تا حدودی بر روی مواد غذایی مالیده شوند و سایر مواد غذایی (نظیر لوبیا و گوشت) می بایست برای جلوگیری از خفگی پوره و یا به قطعات کوچک تقسیم شوند.

بچه ها ممکن هست مقدار افزایش یا کاهش از مقادیر غذایی ذکر انجام گرفته را به اقتضای سن و اشتهایشان مصرف کنند. از همین رو می توانید محتوای مواد مغذی آنان را محاسبه کنید.


آیا فرخانومد شما می تواند روی به مقدار خیلی زیاد دریافت کند؟

این احتمال وجود ندارد که بچه ها تنها از رژیم غذایی شان به مقدار زیاد از حد روی دریافت کنند. اما مقادیر خیلی زیاد (برای مثال مقادیر ناشی از مکمل های ویتامین) می توانند اثرات جانبی مانند تهوع و هستفراغ، دردهای شکمی، اسهال و سردرد را به همراه داشته باشند. مقدار زیاد از حد روی در طولانی مدت می تواند اثرات سمی و مخرب طولانی را نیز ایجاد کند.

به نقل کرد ی هیئت موسسه پزشکی بالاترین محتوای مصرف مورد اطمینان از روی برای گروه های سنی ۱ تا ۳ سال به مقدار ۷ میلی گرم و ۴ تا ۸ سال به مقدار ۱۲ میلی گرم هست (از این میزان به عنوان حد بالایی مصرف تحمل پذیر یا UL یاد می شود.)


ترجمه انجام گرفته از وبسایت: www.babycenter.com