پرتال تعاون

مراقبت های تغذیه ای در ساعات پایانی شب • پرتال تعاون

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷

مراقبت های تغذیه ای در ساعات پایانی شب

دسته بندی : خدمات رفاهی تاریخ : شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶

مراقبت های تغذیه ای در ساعات پایانی شب

اکثر آقام بر این عقیده هستند که غذاخوردن در ساعات پایانی شب می تواند باعث چاقی و اضافه وخانومتان شود. می خواهیم در این بخش به بررسی باورهای درست و نادرست در این زمینه بپردازیم. در کل تغذیه ناسالم و نادرست می تواند باعث بروز اختلالات خواب، چاقی و ابتلا به امراض قندی شود.

شاید تا به حال شنیده باشید که می گویند صبحانه ات را مانند یک پادشاه، نهارت را مانند ملکه و شامت را مانند فقیر بخور. حتی شاید خیلی از شما، همین کار را هم می کنید. دنبال از این مثال تکمیلا روشن هست: اگر بزرگ ترین وعده غذایی (افزایش کالری دریافتی) را صبح میل کنید، تا زمان خواب فرصت زیادی در اختیار دارید تا آن را بسوزانید.

 اما آیا این تئوری صحیح هست و غذا خوردن بعد از ساعت ۸ شب، واقعا باعث چاقی می شود؟

هیچ رابطه ای بین غذا خوردن بعد از ساعت ۸ شب و اضافه وخانوم پیدا نانجام گرفته هست.

در تحقیقاتی که اخیرا انجام انجام گرفته، محققان هیچ رابطه ای بین غذا خوردن بعد از ساعت ۸ شب و وخانوم اضافی در کودکان پیدا نکـــرده اند. در این تحقیق، محققان عادات غذا خوردن ۱٫۶۲۰ کودک را از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ مورد بررسی قرار دادند. محققان هیچگونه رابطه ای بین چاقی یا اضافه وخانوم و غذا خوردن بعد از ساعت ۸ شب پیدا نکـــردند.

این تحقیقات با دیگر تحقیق ها روی افراد بزرگسال همخوانی داشت و مشخص انجام گرفت تصور افزایش وخانوم به خاطر غذا خوردن در هنگام شب، باوری غلط هست.

نوع مصرف کالری های دریافتی توسط بدن، هیچ ربطی به زمان هستفاده از آن ها ندارد. کالری دریافتی کلی، الگوهای حرکتی کلی و کیفیت کالری دریافتی (افزایش از میوه ها و سبزیجات، غلات تکمیل و لبنیات و کاهش از قند های زیاد تصفیه انجام گرفته و غذاهای فرآوری انجام گرفته) همگی تاثیر افزایشی روی سلامتی دارند.

افزایش وخانوم زمانی اتفاق می افتد که کالری دریافتی تان از مصرفتان افزایش باانجام گرفت، نه اینکه چه زمانی آن ها را هستفاده کـــرده باشید.

مراقبت های تغذیه ای در ساعات پایانی شب

مواظب خوردن میان وعده هایتان باشید

با این حال، همچنان دلایلی وجود دارد که نگران غذا خوردن هنگام شب باشیم و افزایشش هم به خاطر نوع غذاهایی هست که شب ها خورده می شود. بعد از شام، خوردن میان وعده ها و غذاهای پرکالری مانند شکلات، بستنی و چیپس، برای رفع گرسنگی نیست و معمولا برای مقابله با کسلی، هسترس، خستگی و یا از روی عادت، آن ها را می خورید. در چنین حالتی، عدم توجه به نوع غذا و کیفیت کالری دریافتی هست که باعث افزایش وخانوم می شود، نه زمان غذا خوردن.

دیرتایم غذا خوردن می تواند روی گوارش و خواب تاثیر بگذارد

در کنار کالری اضافی، غذا خوردن نزدیک به زمان خواب می تواند عواقب دیگری نیز برای سلامتتان، از جمله مشکلات گوارشی داشته باانجام گرفت. تایمی می خوابید سیستم گوارش به صورت طبیعی کند می شود چون سوخت و ساز وارد حالت هستآسوده می شود. دراز کشیدن در تخت، بلافاصله بعد از خوردن غذا می تواند منجر به علائمی مانند سوء هاضمه، رفلاکس اسید و سوزش سر دل شود. این علائم به دلیل خوردن غذاهای چرب و یا تند نیز پیش می آید. بنابراین خوردن این غذاها در شب، توصیه نمی شود مخصوصا اگر تجربه مشکلاتش را داشته باشید.

هستفاده از میان وعده های قندی در ساعات نزدیک به خواب نیز می تواند مشکلاتی برای خواب به وجود بیاورد، چون قند خون را به انجام گرفتت بالا می برد.

افزایش مقدار قند در جریان خون، باعث افزایش واکنش های هسترسی در بدن می شود و سطح کلسترول را افزایش می دهد. چنین اتفاقی کیفیت خواب را کاهش می دهد درست مانند مصرف الکل پیش از خواب.

توصیه هایی برای غذا خوردن هنگام شب

در مورد افزایش وخانوم، بدن هیچ تفاوتی بین کالری دریافتی صبح با کالری که شب دریافت می کنید قائل نمی شود. اگر کار یا سبک خانومدگی تان به این معنا هست که تا ۸:۳۰ شب، رویدادی از شام نیست. نباید خود را بابت آن ملامت کنید.

در عوض، این توصیه ها را رعایت کنید:

وعده شب خود را با اضافه کـــردن پروتئین و فیبر سبزیجات، تبدیل به غذایی سیر کننده نمایید. کنترل کـــردن گرسنگی، به پیشگیری از خوردن میان وعده های ناسالم کمک می کند.

اگر می دانید از روی عادت میان وعده می خورید، انتخاب های سالم تری مانند مهست یا یک مشت آجیل را در اختیار خود قرار دهید.

از خوردن غذاهای قندی، کافئین و الکل نزدیک به ساعت خواب پرهیز کنید. چون می توانند هورمون ها را دچار اختلال کنند و تاثیری منفی روی خواب داشته باشند.

اگر معمولا شب ها از مشکلات گوارشی رنج می برید، غذاهایی که می خورید را در یک دفترچه یادداشت کنید تا ببینید کدامیک باعث تحریک علائمتان می شوند و از خوردنشان در هنگام شب پرهیز کنید.

سایت دکتر کرمانی