پرتال تعاون

رژيم غذايی معقول برای افراد ديابتی • پرتال تعاون

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷

رژيم غذايی معقول برای افراد ديابتی

دسته بندی : خدمات رفاهی تاریخ : یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶

منیره نوری‌فرد

 

زمانی كه دكتر به شما می‌گوید دیابت دارید، این لحظه‌ای هست كه باید سبك خانومدگی‌تان را تغییر دهید. شما متوجه می‌شوید كه از این لحظه سبك خانومدگی شما تغییر می‌كند. غذایی كه می‌خورید، زمان و مقدار ورزش، سفر رفتن و حتی شغل شما ممكن هست تحت تاثیر این بیماری قرار گیرد. هیچ چیز مانند سابق نخواهد بود. درمان‌های دارویی برای بیماران دیابتی مبتنی بر كاهش دادن سطح قند خون در بیماران می‌باانجام گرفت و اساسا تزریق انسولین یكی از راهكارهایی هست كه برای كاهش قند خون بیماران انجام می‌شود. طی سا‌ل‌های اخیر، درمان‌های دارویی دیگری به داروهای قبلی اضافه انجام گرفته‌اند، اگرچه عملكرد این داروها در بدن متفاوت هست و همه آنها دارای عوارض جانبی هستند اما دنبال اصلی پایان این داروها، پایین آوردن قند خون بیماران دیابتی هست. 

رژیم غذایی دیابتیك برای افرادی كه همه راه‌ها را آزموده‌اند!

مطمئنا درمان‌های دارویی، یكی از روش‌هایی هست كه به منظور كاهش دادن قند خون انجام می‌شود. اگرچه درمان دیابت با هستفاده از انسولین، از جمله درمان‌هایی هست كه زیاد از ۹۰ سال هست كه دنبال می‌شود و هرتعداد داروهای فراوان دیگری طی سال‌ها در این زمینه وارد بازار انجام گرفته‌اند اما برخی از پزشكان امروزه، بر اهمیت ورزش و رژیم غذایی افراد دیابتی در كاهش قند خون آنها، تاكید زیادی دارند. برخی تحقیقات حاكی از آن هست كه حتی می‌توان با دنبال كردن رژیم غذایی و تغییر سبك خانومدگی، بیماری دیابت را متوقف كرد. در این جا سعی كرده‌ایم رژیم‌های غذایی را پیشنهاد دهیم كه می‌توانند نیاز شما به درمان‌های دارویی را كاهش دهند و یا حتی ممكن هست بیماری دیابت را متوقف كنند.

شكر: كاملا واضح هست كه هستفاده از شكر تصفیه انجام گرفته در رژیم غذایی می‌تواند منجر به چاقی انجام گرفته و چاقی احتمال ابتلا به دیابت و یا بدتر كردن بیماری دیابت را سبب می‌شود. قند و شكر تصفیه انجام گرفته سبب نوسانات  انجام گرفتید قند خون می‌شوند (افزایش ناگهانی قند خون و كاهش ناگهانی قند خون) كه این امر نه تنها می‌تواند سبب افزایش قند خون شود بلكه با ایجاد گرسنگی كاذب، سبب می‌شود با خوردن افزایش، دچار چاقی و اضافه‌وخانوم شویم. امروزه در رژیم غذایی پایانی افراد شكر تصفیه انجام گرفته وجود دارد. در انواع سودا، در سریال‌ها، حتی در سس كچاپ و سس مایونز. برای كنترل كردن بیماری دیابت، باید از مصرف شكر تصفیه انجام گرفته به هر شكلی اجتناب كنیم و از شیرین‌كننده‌های طبیعی، میوه‌های خشك انجام گرفته و غیره هستفاده كنیم.

اجتناب از مصرف كربوهیدرات‌های فرآوری انجام گرفته: اگر در رژیم غذایی خود از كربوهیدرات‌ها هستفاده می‌كنید، سعی كنید از دانه‌های كامل و سبوسدار و كربوهیدرات‌های غیر فرآوری انجام گرفته هستفاده كنید. دانه‌های كامل و سبوس‌دار علاوه بر اینكه حاوی انواع ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها می‌باشند كه در سلامت بدن موثرند، همچنین بدن را در مقابل ابتلا به دیابت محافظت می‌كنند. دانه‌های كامل (گندم و سایر غلات) حاوی فیبر و سبوس هستند به همین علت هضم آنها در دستگاه گوارش به آهستگی انجام می‌شود و همین امر از نوسانات انجام گرفتید قند خون پیشگیری كرده و قند خون را در سطح ثابت نگه می‌دارد. فواید مصرف دانه‌های كامل شامل این موارد می‌باانجام گرفت: كاهش سطح كلسترول بدن، كاهش سطح انسولین خون و ثابت نگه داشتن قند خون در سرتاسر روز  پس از مصرف وعده‌های غذایی. در تحقیق انجام انجام گرفته، مشاهده گردید خانومانی (۱۶۰۰۰۰ خانوم) كه به مدت ۱۸ سال در رژیم غذایی خود از دانه‌های كامل هستفاده می‌كردند میزان ابتلای به دیابت در آنها ۳۰درصد كمتر بود نسبت به خانومانی كه در رژیم غذایی خود مصرف دانه‌های كامل و سبوسدار را نداشتند.

چربی‌های گیاهی و طبیعی در مقابل چربی‌های ترانس و حیوانی: تحقیقات انجام انجام گرفته حاكی از آن هست كه افزایش مصرف چربی‌های غیراشباع مانند چربی‌هایی كه در روغن زیتون و روغن گل آفتابگردان وجود دارد، همچنین پرهیز از مصرف چربی‌های ترانس در كاهش روند پیشرفت بیماری دیابت ۲، نقش بسزایی دارد. محققان معتقدند با جایگزین نمودن حتی ۲درصد از چربی‌های ترانس و مضر با چربی‌های گیاهی غیرترانس و سالم، می‌توان خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ را تا ۴۰درصد كاهش داد.

محققان با بررسی‌ نتایج تحقیقاتی كه بر روی انسان و حیوان شده،‌ دریافتند اسید لینولئیك موجب تقویت واكنش‌پذیری هورمون انسولین می‌شود و همچنین اسید دیگری به نام «ایكوزاپنتانوئیك اسید» سبب كاهش تری گلیسرید انباشته انجام گرفته در پلاسما می‌شود.

مصرف مكمل‌ها را فراموش نكنید. شواهد حاكی از آن هست كه برخی ویتامین‌ها و مینرال‌ها (مواد معدنی) در كاهش قند خون موثرند. سعی كنید از مواد غذایی و یا مكمل‌هایی كه حاوی كروم، منیزیم و وانادیم هستند، هستفاده كنید، همچنین مصرف ویتامین‌هایی كه خود نوعی آنتی‌اكسیدان محسوب می‌شوند مانند بتاكاروتن، ویتامین C، ویتامین E، روی و سلنیوم را در رژیم غذایی خود وارد كنید.

از ادویه‌ها و چاشنی‌های گیاهی غافل نشوید. هستفاده از ادویه‌ها و چاشنی‌های گیاهی سبب خوشمزه‌تر انجام گرفتن غذاها می‌شوند، این چاشنی‌ها گیاهی نه‌تنها برای سلامت ضرری ندارند بلكه باعث عطر و طعم مطبوع غذاها می‌شوند. برخی از ادویه‌ها و چاشنی‌ها می‌توانند در كاهش قند خون موثر باشند مانند: دارچین.

توجه داشته باشید هرچه مواد غذایی كه در رژیم غذایی ما وجود دارد طبیعی‌تر باانجام گرفت، سلامت بدن افزایش تامین می‌شود. بنابراین مواد غذایی طبیعی را جایگزین مواد غذایی فرآوری انجام گرفته كنید مانند: شكر تصفیه انجام گرفته، آرد تصفیه انجام گرفته و سفید و همچنین انواع چربی‌ها و روغن‌های غیرسالم را حذف و مواد غذایی طبیعی و سالم را مصرف كنید.