پرتال تعاون

تعلیم مدیتیشن و ذهن آگاهی به کودکان • پرتال تعاون

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
پنج شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶

تعلیم مدیتیشن و ذهن آگاهی به کودکان

دسته بندی : خدمات رفاهی تاریخ : چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶

ستاره حمیدی؛ روان درمانگر

 

در دوره‌‌ای که کودکان رو به گیم‌‌های خشن کامپیوتری آورده‌اند و ارتباط‌شان با طبیعت و گیم‌‌های گروهی با همسالان کاهش انجام گرفته و اکثراً تک فرخانومد بوده و پایان تایم خود را صرف گیم‌‌های رایانه‌‌ای و یا تبلت می‌‌کنند چگونه می‌‌توان توقع داشت شب‌‌ها کابوس حاصل از گیم‌‌های خشنی که دیده‌اند را نداشته باشند و یا چگونه با دیدن برخی صحنه‌‌های فیلم‌‌های اکشن از ترس از خواب بیدار نشوند و یا به خاطر ارتباط کم با مادر و پدر شاغل دچار اضطراب جدایی نشوند.

چه زیادند والدینی که نگران ترس‌‌ها، اضطراب‌‌ها، ناخن جویدن و یا بی قراری‌‌های فرخانومدانشان هستند.

اختلالات اضطرابی: تحقیقات نشان داده اختلالات اضطرابی در میان کودکان شایع هست، آمار نشان می‌‌دهد که از هر ۱۰ تا کودک ۱ نفر از آنها اضطراب انجام گرفتید را در طول دوران کودکی خود تجربه می‌‌کنند و چه زیاد مادران و پدران نگرانی که بیان می‌‌کنند فرخانومدشان در مدرسه تمرکز و آرامش نداشته و مربی‌اش از وی شکایت می‌‌کند که کودک آرام و قرار ندارد و علاوه بر آن همکلاسی‌‌هایش را نیز مورد آزار و اذیت قرار می‌‌دهد.

والدینی که برای یافتن راه چاره به کلینیک‌‌های مشاوره و روانشناس‌‌ها مراجعه می‌‌کنند، آنچه مسلم هست روانشناسان در این راه می‌‌توانند با بررسی الگوهای رابطه والد و فرخانومد و نوع تایم گذرانی و تفریحات کودک راهکارهای معقولی به والدین ارائه دهند و با تکنیک‌‌های تغییر رفتار کمک شایانی به والدین نمایند و در این میان یکی از هدیه‌‌های ویژه‌‌ای که هر والدی می‌‌تواند به فرخانومدش ببخشاید آموختن روش‌‌ها و مهارتهایی هست که وی را در دنیای پر هسترس امروزی محافظت کـــرده و به وی آرامش ببخانجام گرفت.

مهارتی که آرامش را از دوران کودکی تا بزرگسالی به فرخانومدان هدیه می‌‌دهد.

مدتیشین و ذهن آگاهی

در مقاله‌‌ای که در سال ۲۰۰۹ دانشکده جانسون در واشنگتن دی سی منتشر انجام گرفت و تحقیقات شده مشخص انجام گرفته که تعلیم مراقبه و مدیتشین و ذهن آگاهی به مدت۲۰ دقیقه در روز تاثیرات شگفت انگیزی در کاهش میزان هسترس و اضطراب کودکان دارد و علاوه بر آرام سازی کودکان این تمرین سبب کسب مهارت‌هایی نیز در کودکان می‌‌شود.

شادی و لذت بردن در زمان حال به کودک آموخته می‌‌شود او می‌‌آموزد لحظه به لحظه خانومدگی کند و در زمان حال حضور داشته باانجام گرفت.

نگران فردا نباانجام گرفت و حسرت گذشته را نخورد همچنین روش‌‌های ذهن آگاهی سبب تقویت تمرکز و توجه کودکان می‌‌گردد و آنها را برای آرزورو انجام گرفتن با دنیایی که هرلحظه در حال تغییر هست آماده می‌‌سازد حال ذهن آگاهی چیست؟

در واقع ذهن آگاهی به کودکان در حال خانومدگی کـــردن و لذت بردن از خانومدگی را می‌‌آموزد و در کنارش تکنیک‌‌های مراقبه و مدیتیشن وی را آرام می‌‌سازد و فرخانومدان را از مبتلا انجام گرفتن به اختلالات اضطرابی و افسردگی در فردا رها ساخته تا بتوانند سلامت روانی و خانومدگی شادی را تجربه نمایند.

زمانی که کودکان بیاموخانومد با روش ذهن آگاهی در لحظه حضور داشته باشند قادر خواهند بود احساسات و هیجانات خود را در زمان حال مدیریت کنند و از خشم‌‌ها وعصبانیت‌‌های بدون کنترل رهایی یابند.

آنچه مسلم هست آرام کـــردن یک کودک مضطرب و یا وحشت زده نیاز به مهارت‌هایی دارد و اینجهست که والدین ابتدا باید خود این مهارتها را بیاموخانومد.

مدیریت هسترس

با این تکنیک والدین قادر خواهند بود مدیریت هسترس را به فرخانومدان شان تعلیم دهند.

تحقیقات نشان داده زمانی که افراد دچار هسترس، اضطراب و خشم می‌‌شوند قادر نیستند به نیکوی نفس بکشند و نفس خود را حبس می‌‌کنند با تکنیک ذهن آگاهی والدین به فرخانومدان خود تعلیم می‌‌دهند چگونه نیکو نفس بکشند در زمان‌‌های که هسترس دارند و چگونه از تکنیک‌‌های مدیتیشن هستفاده کنند در واقع مدیتیشن ابزار مدیریت هسترس هست حتی برای کودکان آنچه در این میان از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار هست علاقمند کـــردن کودکان به این روش هست.

جالب هست بدانید که کودکان سریع تر از بزرگسالان جذب این تکنیک می‌‌شوند اگر والدین راه درست را بیابند در ذیل یک روش جهت علاقمند کـــردن کودکان ذکر می‌‌گردد:

ابتدا باید والدین تکنیک‌‌ها را خود فرا گرفته و در منزل انجام دهند به گونه‌‌ای که کودکان شاهد آن باشند بدون شک کودکان با دیدن علاقمند می‌‌شوند باید فضا را برای ورود کودکان آماده ساخت.

آنچه باید انجام شود

۱- بصورت یک پلن مشخص در زمان خاص والدین خود به تنهایی تمرین کنند زمانی که کودکان شاهد تمرین شما باشند خود پیشقدم می‌‌شوند.

۲- هستفاده از شمع‌‌های فانتزی و کم کـــردن نور محیط جهت جذب و آماده‌سازی فضا هستفاده کنید.

۳- زمان‌‌های انجام تمرین در ابتدا کوتاه باانجام گرفت دقت کنید میزان توجه و تمرکز فرخانومد شما به تعداد سال‌های سن وی هست یک کودک پنج ساله می‌‌تواند ۵ دقیقه تمرکز کند.

از ۵ دقیقه شروع کنید، طولانی انجام گرفتن باعث ناکامی و بی حوصلگی کودک می‌‌شود

۴- موسیقی ملایم پخش کنید. به کودک یادآور شوید موسیقی یکی از ارکان اصلی این گیم هست، کودکان گیم‌‌ها و قواعد اش را دوست دارند و بدان علاقمند می‌‌شوند.

۵- از کودک بخواهید برای فراهم کـــردن مقدمات شما را همراهی کند : به عنوان مثال به وی بگویید “شمع‌‌ها را بیاور” “با هم شمع‌‌ها را روشن می‌‌کنیم” و اگر از نظر سنی بزرگتر بود از وی بخواهید شرایط را آماده کند و شمع‌‌ها را بیاورد و روشن کند و غیره … .

۶- با یک تمرین ساده شروع کنید از وی بخواهید کنار شما در فضایی که مهیا کـــرده‌اید دراز بکانجام گرفت و بگویید هر آنچه شما بیان می‌‌کنید را انجام دهد به عنوان مثال : “چشم‌‌هایت را ببند، آسوده دراز بکش، تصور کن در ساحل دریا هستیم و روی شن‌‌هادراز کشیده ایم، تجسم کن صدای موج‌‌ها را می‌‌شنوی و …”.

هنگامی که به کودک یادآور شوید برگزاری مراسم دو نفره یا سه نفره همراه با پدر و مادر یک مراسم ویژه خانوادگی هست کودک به این مراسم ترغیب انجام گرفته و شک نداشته باشید منتظر فرا رسیدن زمان برگزاری مراسم مدیتیشن و… خواهد بود و مدام اصرار به تمرین و تکرار آن دارد.

شاید در ظاهر این یک گیم برای کودک باانجام گرفت ولی به مرور زمان او در این تمرین جدی تر خواهد انجام گرفت و این بستگی به نوع هدایت والدین خواهد داشت.

برای انجام این امور بهتر هست ابتدا خود والدین تمرینات و هشدارات کافی داشته باشند تا بتوانند پاسخگویی سوالات کودکان باشند.

هستفاده از متن‌‌ها معتبر در اینترنت، کتاب‌‌ها و روانشناسانی که در این زمینه فعالیت می‌‌کند کمک زیادی به والدین خواهد کـــرد.