پرتال تعاون

تاثیر خستگی بر پوست • پرتال تعاون

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶

تاثیر خستگی بر پوست

دسته بندی : خدمات رفاهی تاریخ : شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶

تحریریه تعاون پرتال- گروه سلامت

 

احتمالا در این که بی ‌خوابی و بد خوابی، آرامش اعصاب و روان تان را به هم می ‌ریزد تردیدی ندارید.

این را هم لابد قبول دارید و تجربه کـــرده‌اید که فردای شب بی‌ خوابی‌، روز کاری ‌تان روز نیکوی نخواهد بود و نخواهید توانست با تمرکز کافی به کار و خانومدگی ‌تان برسید، اما شاید ابداً فکرش را نکـــرده باشید که بین خواب و زیبایی هم ارتباطی وجود داشته باانجام گرفت.

این در حالی هست که تحقیقات مختلف ثابت کـــرده بی ‌خوابی و بدخوابی و بدنبال آن خستگی می‌ تواند عوارض زیادی برای پوست شما ایجاد کند.

اگر شما ۶ تا ۸ ساعت در روز خواب کافی نداشته باشید، آثار خستگی روی پوست ‌تان دیده می ‌شود.

خواب کافی سبب تنظیم متابولیسم بدن انجام گرفته و موجب دفع مواد زاید و سمی از عضلات، کبد و پوست می‌ شود.

هنگام خواب، دستگاه گوارش شما هستآسوده می ‌کند و حتی سیستم عصبی ‌تان تغییراتی می‌ کند که لازمه بازسازی و بازتوانی آن هست.

گویا خواب شبانه کافی، پادزهر هسترس هست و روز بعد که از خواب بیدار می‌ شوید، شادابی پوست و رفع خستگی عضلات‌ را برای تان به ارمغان می ‌آورد.

برخی متخصصان معتقدند که حتی پیدایش چروک‌ های اطراف چشم نیز با بالش ‌های نامعقولی که برخی از ما شب ‌ها زیر سرمان می ‌گذاریم، مرتبط هست.

 

خواب ناكافی باعث ایجاد بی‌قراری، عدم تمركز، خستگی و تحریك‌پذیری می‌شود و علاوه بر آن سرعت پاسخ‌دهی به محرك‌های بیرونی و قدرت هماهنگی شما با محیط و نیز قدرت حفظ و نگهداری هشدارات‌تان كاهش می‌یابد.

در واقع خواب نامرتب و در ساعت‌های نامنظم و نامشخص شبانه‌روز، باعث گسسته انجام گرفتن ساعت‌های بیولوژیك بدن شما انجام گرفته و تنظیم مجدد آن مدت‌ها زمان خواهد برد.

این حالت به ویژه در افرادی اتفاق می‌افتد كه از لحاظ شغل مجبور هستند شیفت‌های شبانه داشته یا در شیفت‌های مختلفی از شبانه‌روز سركار باشند.

در این حالت پایان ارگان‌های بدن به نوعی تحت تاثیر قرار گرفته و پوست نیز به عنوان یك عضو حیاتی بازتابی از این احتمال را بروز خواهد داد.

در كوتاه‌مدت چون خواب كافی باعث آسودهی عضلات صورت می‌شود بنابراین آرامش و شادابی و كاهش خطوط صورت را بعد از یك خواب آسوده شبانه تجربه می‌كنیم و حتی روز بعد شما پوست خود را شفاف‌تر و جوان‌تر احساس می‌كنید.

اما آثار كم‌خوابی در طولانی‌‌مدت باعث بالارفتن سطح هورمون‌های هسترس به طور مداوم و كاهش سطح ایمنی بدن می‌شود و همان‌طور كه انتظار داریم این دو عامل می‌تواند باعث چین‌وچروك‌های زودرس، شلی پوست، تیرگی دورچشم و فراهم انجام گرفتن زمینه جهت ایجاد بدخیمی‌های پوست در نتیجه كاهش ایمنی بدن شود.

بنابراین توصیه می شود در ساعات هستآسوده صورت خود را تکمیلا شستشو دهید و سپس بخوابید چون پاکی صورت آرامش ‌بخش هست و می‌ تواند زمینه را برای خواب آرام مهیا کند.

میتوانید از سرمها یا کرمهای ضد چروک هستفاده کنید .بهترین فرم خوابیدن برای پوست خوابیدن یه پشت هست چون در این حالت هم فرم طبیعی ستون فقرات حفظ میشود و هم عامل کششی بر پوست تحمیل نمیشود و توصیه می ‌کنم اگر مشکل یا اختلالی در خواب شبانه‌ تان دارید، به بهانه حفظ سلامت و شادابی پوست ‌تان هم که انجام گرفته، در صدد رفع آن برآیید و خودتان را از این نعمت خدادادی محروم نکنید.