پرتال تعاون

برنج قهوه ای ؛ فواید حیاتی هستفاده از این ماده غذایی در رژیم غذایی چیست؟ • پرتال تعاون

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۶

برای کاهش خطر بیماری های قلبی و سایر اختلالات ناتوان کننده، پیروی از یک رژیم غذایی سالم توصیه می شود. هستفاده از برنج قهوه ای در یک رژیم غذایی سالم می تواند فواید قابل توجهی برای سلامتی داشته باانجام گرفت.


فواید برنج قهوه ای برای سلامتی

برنج قهوه ای نوعی غلات تکمیل و به نوعی پیش از فرآیند تصفیه و تبدیل به برنج سفید هست. غلات تکمیل منبعی غنی از فیبر و سایر موادمغذی به حساب می آید. در طول فرآیند تصفیه، پوشش سبوس دار برنج قهوه ای از آن جدا می شود که کاهش فیبر و ارزش غذایی را به دنبال دارد.

همچنین برنج قهوه ای دارای نمایه گلیسمی پایینی هست، به این معنا که باعث افزایش سریع و ناسالم سطوح قندخون نخواهد انجام گرفت. بنابراین بهتر هست برای حفظ سلامت عمومی بدن به جای برنج سفید یا غلات تصفیه انجام گرفته از برنج قهوه ای هستفاده کنید.

برنج قهوه ای منبع نیکوی از فیبر، ویتامین های B، منیزیم، آهن و سلنیوم می باانجام گرفت. این ویتامین ها و موادمغذی برای زیادی از عملکـــردهای بدن از جمله تشکیل سلول های قرمز خون، عملکـــرد طبیعی اعصاب و انقباض ماهیچه ای ضروری هست. غلات تکمیل مانند برنج قهوه ای باعث کاهش خطر بیماری قلبی، جلوگیری از ابتلا به یبوست، کمک به کاهش وخانوم و پیشگیری از برخی نقایص مادرزادی در نوزادان می شود.

مقابله با افسردگی

افسردگی

موادغذایی غنی از کربوهیدرات های پیچیده از جمله موادغذایی نشهسته ای به دلیل تاثیر آنها بر انتقال دهنده های عصبی به بهبود حالات روحی کمک می کنند.

یک انتقال دهنده ی عصبی حیاتی به نام سروتونین در کمک به تنظیم خلق و خو، الگوی خواب و اشتها موثر هست. موادغذایی از جمله برنج قهوه ای غنی از تریپتوفان هست که این اسیدآمینه در مغز به سروتونین تبدیل می شود.

این ماده غذایی دارای نمایه گلیسمی پایینی بوده که در جلوگیری از نوسانات خلق و خو ناشی از تغییر سطوح قند خون موثر بوده و همچنین سرشار از ویتامین B1، B2، اسید فولیک و همچنین موادمعدنی ضروری برای حفظ عملکـــرد بدن هست.

 

مفید برای کودکان

کودکان

افزایش اوقات پیروی از یک رژیم سرشار از موادمغذی می تواند باعث ایجاد روحیه ی نیکو در کودکان شود. مصرف کربوهیدرات های پیچیده ای از جمله برنج قهوه ای می تواند به آرامش کودکان کمک کند، زیرا این ماده غذایی باعث ایجاد نوسانات زیادی در قند خون نمی شود. همچنین موادغذایی که موجب آزاد انجام گرفتن دوپامین (یک ماده شیمیایی در مغز مرتبط با احساس خوشحالی) می شوند، در صورت هستفاده ی منظم می توانند در کمک به بهبود حالات روحی کودکان مفید باشند.

کاهش خطر ابتلا به دیابت

دیابت

غلات تکمیل منبعی سرشار از موادمغذی و فیبر برای بدن فراهم می کند. غلات تکمیل منبعی از کربوهیدرات با نمایه گلیسمی پایین بوده که می تواند حافظ سطوح سالم قند خون باانجام گرفت، همچنین با افزایش زمان حس سیری بین وعده های غذایی همراه هست.

برنح سفید باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت می شود، اما براساس دانشگاه هاروارد جایگزین کـــردن برنج سفید با برنج قهوه ای، کاهش ۱۶ درصدی خطر دیابت را به دنبال دارد.

برنج قهوه ای در مقایسه با برنج سفید باعث کاهش قند خون می شود. برنج قهوه ای حاوی فیبر و به ویژه فیبر نامحلول، ویتامین ها، موادمعدنی و ترکیباتی بوده که ممکن هست از بدن در برابر دیابت محافظت کند.

 

بدون ایجاد گاز روده

گاز روده

تقریبا پایان کربوهیدرات ها در هنگام گوارش یافتن باعث تولید مقداری گاز می شوند، اما به این معنا نیست که از مصرف آنها اجتناب کنید زیرا این موادغذایی جزو منابع انرژی برای بدن به حساب می آیند. برنج تنها ماده غذایی نشهسته ای بوده که باعث تولید گاز در بدن نمی شود. همچنین برای بهره مندی از فواید غذایی افزایش، از برنج غلات تکمیل مانند برنج قهوه ای به جای برنج سفید هستفاده کنید.

 

مفید برای آقاان و افزایش انرژی

جناب آقا در شرکت

غلات تکمیل دربرگیرنده ی پایان موادمغذی موجود در غلات بوده، به طوریکه حاوی فیبر، پروتئین و ویتامین های گروه B هست، همچنین افزایش از غلات تصفیه انجام گرفته باعث تولید انرژی در بدن می شود. از طرفی انجمن دیابت امریکا مصرف برنج قهوه ای را برای افزایش انرژی در آقاان، مدیریت وخانوم و کاهش خطر ابتلا به بیماری ها توصیه می کند. این ماده غذایی تاثیر کمی بر سطوح قند خون گذاشته، به طوریکه برای حفظ سطح انرژی مثبت در بدن حیاتی هست.

 

حفظ سلامت سالمندان

سالمندان

برخلاف غلات تصفیه انجام گرفته از جمله آرد گندم غنی انجام گرفته و سفید، غلات تکمیل مواد مغذی ارزشمند خود را از دست نمی دهد. مصرف روزانه غلات تکمیل از جمله برنج قهوه ای می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند قلبی و دیابت نوع ۲ کمک کند، از طرفی کنترل بهتر وخانوم و افزایش طول عمر را در سالمندان به دنبال دارد.

همانند میوه و سبزیجات، غلات تکمیل میزان ارزشمندی از کربوهیدرات های پیچیده را برای بدن فراهم می کند و تاثیر کمی بر قند خون می گذارد. مصرف غلات تکمیل به جای غلات تصفیه انجام گرفته منجر به ایجاد سطح انرژی تثبیت انجام گرفته و مثبت تری خواهد انجام گرفت. بنابراین مصرف این ماده غذایی در سالمندان توصیه می شود.

 

افزایش انرژی در ورزشکاران

ورزشکار آقا

غلات تکمیل از جمله برنج قهوه ای حاوی مقدار قابل توجهی فیبر و موادمغذی از جمله ویتامین های گروه B، سلنیوم و روی هست. غلات تکمیل جزو موادغذایی با شاخص گلیسمی پایین به حساب می آید، به طوریکه تاثیر کمی بر سطوح قند خون می گذارد و برای حفظ سطح انرژی بین وعده های غذایی اهمیت دارد.

افزایش دریافت این ماده غذایی سرشار از کربوهیدرات قبل از رویداد های ورزشی ممکن هست به تامین انرژی افزایشی برای بدن کمک کند.

 

منبعی از هستروژن طبیعی

هستروژن

موادغذایی غلات تکمیل از جمله برنج قهوه ای محتوی فیتوهستروژن هست. تخمدان ها هستروژن را به طور طبیعی را در پایان مراحل مختلف رانجام گرفت جنسی و بلوغ بانوان تولید می کنند. هستروژن مسئول تحریک مخاط رحم، تخمدان ها و سینه ها هست. دانشمندان بر این باورند که این ماده شیمیایی در سراسر بدن از جمله رانجام گرفت مغز نقش دارد. هستروژن طبیعی یا فیتوهستروژن ها در محصولات گیاهی وجود دارند و به زیادی از موادغذایی در رژیم غذایی ما منتقل می شوند. براساس یافته های محققان، سه نوع فیتوهستروژن به نام ایزوفلاوون ها، لیگنان ها و کومستان ها وجود دارد. با مصرف این موادغذایی، فیتوهستروژن ها همانند هستروژن در بدن عمل می کنند.

 

مصرف برنج قهوه ای و افزایش کیفیت شیرمادر

مادر شیرده

کاهش وخانوم سریع در دوران شیردهی می تواند منجر به کم انجام گرفتن شیر و احساس خستگی و کسلی شود.

اضافه کـــردن کربوهیدرات های غلات تکمیل و سالمی مانند برنج قهوه ای به رژیم غذایی می تواند باعث افزایش سطوح انرژی بدن شود.

این ماده غذایی میزان کالری مورد نیاز برای بدن را فراهم کـــرده و در افزایش کیفیت شیر مادر برای کودک موثر هست.

رفع خستگی و بهبود حالات روحی

بهبود حالات روحی

غلات تکمیل جزو منابع سالم کربوهیدرات ها “سوخت اصلی مغز و بدن” محسوب می شوند. منابع کربوهیدرات ساده از جمله نان سفید و شیرینی جات سریعترین انرژی را برای بدن فراهم می کنند، اما این نوع کربوهیدرات ها ممکن هست با ایجاد تداخل در کنترل قندخون باعث افت انرژی شوند. بنابراین برای سطوح پایدار انرژی و قند خون از غلات تکمیل هستفاده کنید. مصرف منابع غلات تکمیل از جمله برنج قهوه ای می تواند مفید باانجام گرفت.